De fiets van mijn leven (Apparaten die ik gekend heb, 2)

De fiets van mijn leven (Apparaten die ik gekend heb, 2)

De nieuwe ‘fiets van het jaar’, de Batavus San Remo, is wat mij betreft een teleurstelling. Net als de ‘fiets van het jaar’ van vorig jaar en van het jaar daarvoor.

Voor bijna al die fietsen van het jaar geldt: wat moet je ermee in Amsterdam? Als het inderdaad een mooie fiets is, dan vindt het fietsendievengilde dat ook en ben je ‘m zo kwijt. En een fiets die niet de moeite van het stelen waard is, is het ook niet waard om tot ‘fiets van het jaar’ uit te roepen. Zo’n fiets rijd je op omdat het moet, maar van genegenheid voor het barrel is geen sprake. In de afgelopen decennia is er één fiets van het jaar die mijn hart ook werkelijk sneller liet kloppen: de Giant Downtown, ontworpen door Barten Leijh en ‘fiets van het jaar’ in 2005. Een fiets die ik een paar maanden heb mogen bezitten. De fiets van mijn leven.

De fiets was speciaal ontworpen voor de stad. Geen kabels, geen versnellingen; de fiets was gestript van alle overbodige en kwetsbare tierlantijnen en fietste heerlijk. Handig was ook dat het stuur kon worden gedraaid en dat de trappers konden worden ingeklapt, zodat de fiets ondanks de brede bagagedrager voor heel smal was. Kom daar maar eens om bij al die fietsen met kratten of mandjes. Maar het bijzonderste was dat Giant Downtown onsteelbaar was. Het stuur was namelijk ook het slot. Iemand die het stuur/slot openbrak, kon niet wegfietsen omdat hij niet kon sturen.

Één keer is mijn ontsteelbare fiets toch gestolen, maar zelfs toen bleek de kracht van het idee achter het stuur/slot. Die ene keer had ik de sleutel in het ringslot achter laten zitten (het stuur/slot gebruikte ik alleen als ik de fiets ’s nachts buiten zette), en toen werd mijn fiets meteen gestolen. Nog geen week later zag ik de fiets in de buurt staan – de dief woonde kennelijk in de buurt en hield ook van mooie fietsen – maar nu met een groot kettingslot eromheen. Ik had de sleutel van het stuur/slot gelukkig nog, zodat ik het stuur kon demonteren en er de fiets mee op slot zetten. Een paar uur later had de dief zijn ketting meegenomen en kon ik rustig naar huis fietsen.

Toch heb ik niet lang mogen genieten. De fiets van mijn leven was briljant ontworpen, maar was gebouwd in het allergoedkoopste fabriekje in Taiwan met de allergoedkoopste materialen die ze konden opduiken. Binnen de kortste keren moest de ketting worden vervangen en toen het kettingblad. Ik had de fiets misschien twee jaar toen ik een keer hard optrok en het frame doormidden scheurde, vlak boven de trapas. De fiets van mijn leven was overleden.

Vermoedelijk voldeed de fiets niet aan de kwaliteitseisen van Giant; in elk geval is de Downtown al lang uit productie genomen. Onlangs zag ik een gebruikt exemplaar voor 300 euro te koop staan. Ik heb even geaarzeld, maar ben toch maar verder gefietst op mijn oude barrel.

Deel:

5 reacties op “De fiets van mijn leven (Apparaten die ik gekend heb, 2)

  1. [Via Google kwam ik blog tegen.]
    Ik rij nog steeds met heel veel plezier op mijn Giant Downtown! Af & toe n beurt bij fietsenmaker, 1 of 2x grotere reparatie gehad. Nog altijd krijg ik verbaasde of in ieder geval duidelijke blikken naar wat voor fiets dat nou is.
    Overigens was het geen fiets van het jaar, maar slechts een bijzondere vermelding. Tot groot verdriet van Barten, heb ik me laten vertellen. Werd toch weer suffe Gazelle oid gekozen.

  2. Jajaja, ik heb de Giant Down Town nog steeds. Ik had de fiets in 2005 gekocht. Ik was meteen verliefd geworden op deze fiets. De fiets is al 10 jaar oud, maar hij doet het nog steeds! De banden, pedalen, achterwiel, ketting en crankstel zijn vervangen, maar hebben het zeker wel 7 jaar volgehouden en dat is best aardig voor Nederlandse weersomstandigheden. De banden waren wel eerder op en die heb ik vervangen voor Maxxis BMX banden. Ik heb ongelooflijk veel plezier aan dit fietsje. Mijn zoontje van 4 jaar zit voorop op de bagagedrager (wel met kleed erop) en samen fietsen we heerlijk naar het park.

    Best bike ever!!!

  3. Ja, ik mis ‘m. Maar wie weet komt Giant ooit nog eens met een nieuwe editie, deze keer in een wat steviger uitvoering die het ontwerp recht doet.

    1. Ik moet je zeggen dat het frame van de Giant mij nooit in de steek heeft gelaten. Het frame is echt nuke-proof! Het frame is echt heel sterk. Kennelijk was het fabricageproces niet helemaal in orde in jouw geval.

      Ik ga weer een upgrade doen aan de fiets: nieuw crankstel kopen en goede trappers (BMX).

      Als je er een op de kop kan tikken 2de hands dan zou ik je dat aanbevelen.

      Groeten!

Geef een reactie