Jobhopperhub (Bij de beursgang van LinkedIn)

Jobhopperhub (Bij de beursgang van LinkedIn)

Zelfs de grootste digibeten en de achterlijkste bedrijven hebben zich bekeerd tot Facebook, LinkedIn en andere sociale media. Herinneringen aan de eerste internethype dringen zich op. Vijftien jaar geleden aarzelden veel bedrijven of ze iets op internet te zoeken hadden. “Een tijdje terug waren ‘bulletin boards’ het helemaal, nu is het internet. Met die bulletin boards is het niets geworden, misschien waait internet ook wel over. Wij wachten in elk geval nog even af.” Dat soort geluiden hoorde je destijds in de Nederlandse directiekamers. Pas toen de hype aanzwol bekeerden bedrijven zich en masse tot internet. Omdat mensen elkaar liever nalopen met het gevaar zich collectief te vergissen dan dat ze fouten maken die voortkomen uit zelfstandig nadenken?

Wie weet. Denk het wel. En, als de schijn niet bedriegt, zitten we opeens midden in een internet 2.0-hype. Niet helemaal vergelijkbaar met de eerste internethype – al was het maar omdat het gevaar dat beleggers deze keer weer enorme vermogens zullen verliezen nu niet zo groot is (een vermogen kan ook maar één keer verdampen). Maar ook nu kun je je de vraag stellen of bedrijven wel enig idee hebben wat er aan de hand is, of ze enig benul hebben van wat de gevolgen kunnen zijn van de opkomst van de sociale media.

Neem nou zo’n LinkedIn. Meer dan een omgevallen elektronische kaartenbak is het eigenlijk niet. Maar je hoeft geen Reid Hoffman te heten om te zien dat LinkedIn een schokgolf op de arbeidsmarkt teweeg kan brengen. Enkele (waarschijnlijke) gevolgen:

1. Desintermediatie. ‘Cut out the middleman’ zou het ‘mission statement’ van LinkedIn kunnen luiden. Want waarom zou je nog een traditioneel werving- en selectiebureau inschakelen als je als bedrijf uitgebreid kunt grasduinen in CV’s? Voorzover je daar nog behoefte aan hebt, want kandidaten dienen zich waarschijnlijk vanzelf aan – als je je als bedrijf tenminste duidelijk profileert via de sociale media, en laat weten waar je voor staat, welke projecten je uitvoert, wat voor mensen je zoekt etc. Nee, zo ver is het nog niet, maar wacht maar tot LinkedIn het wat makkelijker maakt om YouTube filmpjes in te laden, en bedrijven eenvoudiger hun huisstijl kunnen doorvoeren op hun LinkedIn-pagina. Dan wordt het pas echt een marktplaats voor werkzoekenden, een hub voor jobhoppers.

2. Intermediatie. Grappig genoeg werkt LinkedIn waarschijnlijk ook een tegengestelde trend in de hand: de opkomst van een nieuw soort intermediair. Met alle ronddwarrelende ’tweets’, CV’s en blogpostings, wordt het voor bedrijven wel erg bewerkelijk een goede indruk te krijgen van potentiële werknemers. Een kans voor intermediairs die het kaf van het koren kunnen scheiden (lees: die zich eerder toeleggen op de selectie dan op de werving), voor iedereen die wat hoopt te verdienen aan werving en selectie via netwerken (vrienden van vrienden verdienen algauw de voorkeur boven onbekenden), voor loopbaan-/persoonlijke PR-adviseurs (die de werkzoekende kunnen uitleggen hoe hij zich moet profileren via sociale media), en natuurlijk voor PR-bedrijven (vooral voor arbeidsmarktcommunicatiebureaus 2.0).

3. Desorganisatie. Letterlijk dan: niet in de zin van verwarring of ontreddering, maar van minder organisatie. LinkedIn maakt het bedrijven makkelijk voor elke klus de juist m/v in te zetten, en omgekeerd maakt het iedere m/v makkelijk het bedrijf te zoeken dat past bij zijn/haar vaardigheden en ambities. Menige vaste baan en menige vaste structuur kan dan verdwijnen, zou je zeggen, althans als een bedrijf maximaal wil presteren. Wat moet je nog met een personeelsafdeling als je nauwelijks vast personeel hebt? Enne ‘cut out the middlemanager’!

4. Reorganisatie, d.w.z. ontstaan van nieuwe organisatievormen. Aangezien werk steeds meer een projectmatig karakter heeft, ligt het voor de hand dat er meer tijdelijke specialisten zullen komen – aangestuurd door mensen die als ‘projectregisseur’ optreden dan wel als vaste leidinggevende annex loopbaanbegeleider. Die bevindt zich misschien wel buiten het bedrijf, bij het werving- en selectiebureau, dat allerlei interessante projecten krijgt aangeboden van aangesloten bedrijven.

Dus…

Deel:

Geef een reactie