Haat op het eerste gezicht

Mijn pijnlijkste ervaring van de laatste tijd? Even nadenken… het zijn er nogal wat. Misschien die ontmoeting laatst, met de vrouw die binnen Albert Heijn de lijn met biologische producten heeft opgezet. Veel mensen mogen mij niet – het lot van een sterke persoonlijkheid, heb ik ergens gelezen – maar zij haatte mij vrijwel op het eerste gezicht.

“Je hebt als onderneming vier kernwaarden: je sociale verantwoordelijkheid, je verantwoordelijkheid voor het milieu…”, dreunde zij op. We waren nog maar net aan elkaar voorgesteld en ik had geen trek in een college over ethisch ondernemen. “En geld verdienen dan? Dat is toch de kernwaarde aller kernwaarden?”, viel ik haar in de rede.

Au! Tegen het zere been. Er volgde een jammerklacht: hoe ze jarenlang in allerlei ‘groene’ actiegroepjes had gezeten, met veel idealen, weinig geld en nog minder resultaten. Sinds ze was overgestapt naar Albert Heijn, kreeg ze eindelijk wat gedaan. Al kreeg ze het nog steeds niet in de schoot geworpen. Had ik enig idee van de hindernissen die zij binnen AH had moeten overwinnen? En dan kwam ik aanzetten met mijn schimpscheuten.

Ik legde uit dat een bedrijf weliswaar allerlei leuke dingen kan doen voor milieu en maatschappij, maar pas als dat de winst ten goede komt. Die groene producten heeft Albert Heijn ook alleen op de markt gebracht omdat het dacht er aan te verdienen. Terecht: de consument is gek op groen. Maar reken maar dat de verkoop wordt stilgelegd als dit niet het geval was. Althans: een bedrijf moet winst maken, anders wordt het op termijn een speelbal voor winstgevender concurrenten.

Mijn redenatie drong niet tot haar door – naar iemand die je haat is het nu eenmaal moeilijk luisteren. En zo roept mijn standpunt dat het in een goed bedrijf grotendeels om geld draait wel vaker weerstand op. Zo ook van ene Kri, die reageert een van mijn vorige columns. Waarom hij (?) het met mij oneens is weet ik niet; hij is nogal kort van stof. Jammer, ik had me graag laten overtuigen van mijn ongelijk.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar die andere kernwaarden van het ondernemen.

(Column voor Freeler)

 

Deel:

Geef een reactie