Cornershop shopt in de schappen van de Britpop

Cornershop shopt in de schappen van de Britpop

De vrijwel vergeten groep Cornershop maakt een comeback met Engeland is a Garden. Dat bevalt goed, zeer goed. Hopelijk lukt het de makers van Brimful of Ahsa weer een hit te scoren.

Voorzover de Britse groep Cornershop in het collectieve geheugen is blijven hangen, dan toch alleen vanwege de onweerstaanbare hit Brimful of Ahsa. Of liever gezegd vanwege de remix van dit nummer door Norman Cook (aka Fatboy Slim) uit 1998, die er een nummer van maakte dat met z’n moddervette beats geschreven leek voor de discotheek.

Of de groep hem daar zo dankbaar voor is? Aan de ene kant waarschijnlijk wel – wie wil er nou geen nummer één hit in Engeland scoren? Aan de andere kant misschien toch ook niet, aangezien de Brimful of Asha in de dansvriendelijke versie van Fatboy Slim bepaald niet representatief was voor het werk van Cornershop. Want de groep van Tjinder Singh maakte voornamelijk prettig in het gehoor liggende Britpop met nadrukkelijk Indiase invloeden (sitars!, tabla’s!, tampura’s!) waarin de nadruk zeker net zo sterk op de melodie lag als op de beat die Fatboy Slim zo had geaccentueerd. Muziek die zich bovendien onderscheidde door de intelligente, vaak speelse teksten – zo is Brimful of Ahsa een eerbetoon op de Asha Bosle, de zangeres die in zo’n beetje alle Bollywoodfilms te horen is.




De muziek van Cornershop was kortom eerder iets om in alle rust thuis te beluisteren dan op dansvloer bij op en neer te springen, anders dan die ene single deed vermoeden. Heel waarschijnlijk zijn veel mensen afgehaakt die enthousiast een plaat van Cornershop hadden gekocht nadat ze de remix van Brimful of Asha hadden gehoord, teleurgesteld als ze waren dat de rest van nummers geen discostampers waren.

Het zal hun zijn ontgaan dat Cornershop in de jaren na hun grote hit het ene na het andere aardige album uitbracht. Zonder noemenswaardig succes. In 2015 verscheen nog het halfhartige Hold On It’s Easy, waarop de nummers van het 20 jaar eerder verschenen debuutalbum Hold On It Hurts stonden in big band-uitvoeringen. En dat was het dan, leek het.

Gelukkig huwelijk

Maar nu is er nu opeens England is a Garden. Het is een album dat in een alternatief universum meteen naar de hoogste regionen van de hitparade zou stijgen. Cornershop heeft de schappen van de winkel met de allerbeste Britpop afgestruind en heeft daarvan een maaltijd bereid die op smaak is gebracht met Indiase kruiden en enkele ingrediënten waarvan alleen de kok Tjinder Singh het geheim kent.

Op England is a Garden gaan glamrock en psychedelica een gelukkig huwelijk aan, flirt de dwarsfluit met de elektrische gitaar en kunnen stoere ‘noise’ met subtiele riedeltjes makkelijk samengaan. Het is een album dat je in kleine hoeveelheden moet nuttigen; door de vele uptempo-songs slaat anders de vermoeidheid rond de helft toe, tegen de tijd dat je de riffs van Cash Money en I’m a Wooden Soldier niet meer uit elkaar kunt houden – het is net iets te veel van het zelfde. Jammer dat er niet meer rustpunten zoals het prachtige, verstilde titelnummer op dit album staan.

Dwingende beat

Dit neemt niet weg dat de nummers op England is a Garden op zich vrijwel allemaal even sterk zijn. Lastig om een paar te noemen die er echt uitspringen, maar de groep zelf heeft kennelijk een voorkeur voor St. Marie Under Canon en No Rock: Save in Roll: die staan aan het begin van het album en zijn als eerste singles uitgekozen.







Twee aanstekelijke songs, en zeker niet de enige op England is a Garden. Nogmaals: in een alternatief universum zouden dit soort nummers Cornershop meteen naar de hoogste regionen van de hitparade stijgen. Of dat ook in deze wereld zal gebeuren?

Hopelijk wel. Maar als we eerlijk zijn is dat zeer de vraag, daarvoor is de muziek waarschijnlijk te kleurrijk, te intelligent en te fijnzinnig. Niet helemaal van deze tijd. Tenzij iemand er een luide, dwingende beat onder wil zetten, natuurlijk. Norman Cook, kom er maar weer in.

Deel:

Geef een reactie