Dagbladmagazines: zo dus niet

Vakantie is bij lezen. Vanochtend neem ik de laatste ‘M’ tot mij, de maandelijkse kleurenbijlage van NRC Handelsblad. Stof tot nadenken: Wat betekent de opkomst van het internet voor de dagbladen? Hebben dagbladmagazines de toekomst?

Voor het belangrijkste dagelijkse Nederlandse nieuws kan ik tegenwoordig zonder krant. Ik hoef alleen vanuit een internetcafé geregeld enkele nieuwssites te raadplegen. Ik ben dan zelfs eerder op de hoogte dan de Nederlandse krantenlezer. Vooral www.nu.nl zit de actualiteit op de hielen. Toen Nederland op het laatste EK zo jammerlijk verloor van Italië, stond er binnen minuten een stuk op site. Op www.wallstreetweb.nl vind ik rond middernacht Nederlandse tijd de slotkoersen op Wall Street – uren voordat de ochtendkranten uitkomen.

Nee, tegen de actualiteit van internet kunnen de dagbladen niet opboksen. En internet is bovendien goedkoper, vollediger (als een site een archief heeft/als de gebruiker bereid is op verschillende sites te spitten naar informatie) en natuurlijk ‘interactiever’ (meer mogelijkheden tot contact tussen journalisten en lezers en tussen lezers onderling) – en zo zal het internet nog wel wat voor hebben op papier.

Al met al vormt het internet een aanzienlijke bedreiging voor de traditionele dagbladen. De dagbladmagazines vormen gedeeltelijk een reactie op de opmars van het internet. Met deze kleurige bijlagen hopen ze lezers en adverteerders aan zich te binden. Tot dusver zijn de dagbladen slechts gedeeltelijk geslaagd in hun opzet, volgens onderzoek van het media-adviesbureau Media Exposure. Wel lijken adverteerders warm te lopen voor de magazines. Maar de oplage van de dagbladen stagneert.

Het verbaast me niets. Een dagbladmagazine als M is vooral ‘nice to know’ en niet ‘need to know’. Prettig formaat, lekkere leesverhalen (voor wie er nog leest), leuk om naar te kijken – maar ook niet meer dan dat. Wat moeten de dagbladen dan doen? Ik denk dat ze ál het actuele nieuws op internet moeten aanbieden – zo kunnen ze de huidige nieuwssites de loef afsnijden. De traditionele krant kan dan tot een magazine worden omgevormd, met een mix van actualiteit en achtergrond. En dan niet eens per maand, maar dagelijks. De Amsterdamse krant Het Parool heeft al zo’n magazine. Nu nog een landelijke variant.

(Column voor Freeler)

 

Deel:

Geef een reactie