Harmen van Sprang (shareNL): ‘Deeleconomie is geen trend maar een transitie’

De opkomst van de deeleconomie wordt gedragen door particulieren, startups en bedrijven die de startfase maar net zijn ontgroeid. Maar ook gevestigde partijen biedt de deeleconomie volop kansen, zegt Harmen van Sprang, mede-oprichter van shareNL, het platform voor de deeleconomie. “We gaan toe naar een samenleving die zich door drie S-en kenmerkt: Social, Sustainable en Saving money.

Vragen over de deeleconomie? shareNL.nl weet er alles over. shareNL is het netwerk- en kennisplatform voor de Nederlandse deeleconomie. Een overkoepelend platform voor platforms zoals Airbnb, Peerby, SnappCar, voor consumenten, media, bedrijven, overheden en kennisinstellingen die wat willen weten over de deeleconomie of advies willen of een bijeenkomst of een rondetafelbijeenkomst willen laten verzorgen door shareNL. Kortom: “Wij zijn een spin in het web in de deeleconomie”, zegt Harmen van Sprang, samen met Pieter van de Glind oprichter van shareNL.

Het shareNL-platform is in het leven geroepen door enkele deelplatforms in 2012, die behoefte hadden aan een orgaan dat voor bedrijven in deze prille fase kon fungeren als een plek om kennis en ervaring uit te wisselen. “Maar die startups hadden het veel te druk met hun eigen bedrijfsvoering en konden geen energie steken in verdere ontwikkeling van shareNL. Toen hebben Pieter en ik dat gedaan.”

Sinds medio 2013 zijn Van Sprang en Van de Glind betrokken bij shareNL, inmiddels full time. De belangstelling voor de deeleconomie is groot, en dat merken ze. De telefoon staat niet stil, ze worden om de haverklap gevraagd voor een presentatie of workshop. Daarnaast werken ze samen met o.a. de Amsterdam Economic Board aan een project om Amsterdam dit jaar nog tot Sharing City te kunnen uitroepen, in navolging van San Francisco en Seoul. Op korte termijn verwachten ze nog meer advieswerk aan banken, verzekeraars en andere partijen te kunnen verlenen. “De meeste gevestigde organisaties zitten nu nog in de ‘awareness-fase’. Ze willen weten wat de deeleconomie precies behelst en wat het voor hen betekent. In een volgende fase zullen ze proberen in te spelen op de kansen die de deeleconomie biedt.”

Sharing society

Dat die volgende fase er aan zit te komen, weet Van Sprang zeker. “Ga maar na. Een auto staat gemiddeld 90% van de tijd stil. Er is dus volop mogelijkheid om die auto met meerdere gebruikers te delen. En dat willen steeds meer mensen.” De crisis is een van de oorzaken van de groei van de deeleconomie. Maar de technologische veranderingen – de ontwikkeling van internet, de snelle groei van het aantal smartphones – zijn volgens hem net zo belangrijk. En ook de waarden van mensen veranderen. “Bij jongeren zie je al dat ze veel minder waarde hechten aan bezit. ‘Toegang’ is voor hen belangrijker: als ze maar een computer of smartphone hebben waarmee ze streaming muziek kunnen beluisteren, een auto kunnen huren of een appartement boeken.”

De naweeën van de crisis, de voortschrijdende technologie en de nieuwe waarden leiden volgens Van Sprang tot een ‘Sharing society’, een samenleving die zich door drie S-en kenmerkt: Social, Sustainable en Saving money. “Social omdat mensen meer contact hebben met elkaar dan in een sterker geïndividualiseerde samenleving. Als je via Peerby een boor leent van iemand, leidt dat er vanzelf toe dat je meer contact hebt met je buren. Met alle positieve gevolgen van dien voor de sociale cohesie in de samenleving. De samenleving is bovendien Sustainable: door zaken met elkaar te delen, zijn er minder producten nodig. Er wordt minder verspild. De derde S spreekt voor zich: omdat mensen eerder huren of ruilen dan kopen, sparen ze zich geld uit. Sterker nog, ze kunnen mogelijk zelfs verdienen aan de deeleconomie – kijk maar naar sommige mensen die via Airbnb hun appartement verhuren.”

Risico’s

Hoewel de deeleconomie voornamelijk wordt gedragen door particulieren, startups en bedrijven die de startfase maar net zijn ontgroeid, zijn er volgens Van Sprang ook voor andere partijen volop kansen. “Verzekeraars, bijvoorbeeld. Elke keer dat er iets geruild wordt of gehuurd, bestaat er het risico dat er iemand wordt benadeeld. Hoe groot het vertrouwen tussen de partijen die iets met elkaar delen ook is, hoe veel likes of sterren iemand ook heeft op een deelplatform: er kan altijd iets misgaan.”

In de traditionele economie kan iemand die een slecht product heeft gekocht er vanuit gaan dat hij bij een winkelier of producent kan aankloppen, maar iemand die zijn auto uithuurt aan een particulier, gereedschap uitleent of zijn appartement ruilt moet nog maar zien in hoeverre met wie hij zaken heeft gedaan hem in geval van schade zal tegemoetkomen. “Verzekeraars bieden daarom al de eerste producten aan om dergelijke risico’s te beperken.”

Disruptief

Ook bedrijven in andere sectoren kunnen volgens Van Sprang profiteren van de deeleconomie. Hij noemt banken: “Crowdfunding of peer-to-peer lending biedt hen wellicht mogelijkheden. In elk geval heeft een bank als ABN AMRO een eigen crowdfundingplatform opgezet.” Minder voor de hand liggend: autofabrikanten. “BMW is in Duitsland al gekomen met ‘Drive Now’, een eigen autodeelplatform. De ‘Car2Go-auto’s’ die onder andere in Amsterdam rondrijden zijn eigendom van Daimler Benz. Verhuurder Avis heeft zich in de VSvoor veel geld ingekocht in een autodeelplatform.”

Maar al te vaak gaan deze nieuwe bedrijfsactiviteiten ten koste van de bestaande omzet. “Het is een disruptieve ontwikkeling”, aldus Van Sprang. “Het kan pijn doen bij bestaande partijen. Ze verzetten zich er ook vaak tegen.” Het verzet van de taxibranche tegen de komst van Uber spreekt voor zich, de weerzin van veel hotels tegen Airbnb eveneens. Ook de autoriteiten zijn niet altijd even enthousiast over de deeleconomie, en de wet- en regelgeving is nog niet ingesteld op de komst van deze nieuwe bedrijvigheid.

“Heel begrijpelijk allemaal”, zegt Van Sprang. “Maar ik zou iedereen die zich verzet tegen de deeleconomie toch aanraden om te kijken of ze niet juist kunnen inspelen op de kansen die er nu ontstaan. De opkomst van de deeleconomie is geen trend die als de crisis straks voorbij is zal uitdoven. We zitten midden in een transitie naar een andere economie, met een andere structuur en andere waarden. We staan nog maar aan het begin.”

Artikel voor Respons!

Deel:

Geef een reactie