Hoe beoordeel je een WordPress-plugin?

Er zijn duizenden WordPress-plugins. Hoe weet je welke het beste zijn? Er zijn vier beoordelingscriteria.

Disclaimer: Er bestaan goede en slechte plugins, maar het is vaak onmogelijk om precies te bepalen hoe goed of slecht een plugin is. Een plugin die niet werkt, is slecht – zo simpel is het. Maar een plugin die goed werkt, en zonder haperen precies doet wat de maker wilde? Is dat een goede plugin? Dat hangt maar net af van de de specifieke situatie waarin de plugin wordt gebruikt. Een goede plugin is misschien niet goed voor jou: het hangt er maar helemaal af van of jij zit te wachten op de functionaliteit die de plugin biedt (of juist helemaal niet).

Wel is het mogelijk om plugins zo objectief mogelijk te bespreken, zonder de omstandigheden van de gebruiker te kennen. M.i gelden er vier min of meer vastomlijnde beoordelingscriteria. Te weten:

1. Datum laatste versie

Toegegeven: er zijn nieuwe plugins die zich nog moeten bewijzen, en omgekeerd zijn er oude plugins waaraan weinig meer kan worden verbeterd. Een doorslaggevend criterium is de datum waarop de laatste versie van een plugin is toegevoegd aan de ‘plugin repository’ van WordPress.org dan ook niet. Toch staat onderaan een recensie op stopthepress.nl altijd de versie van een plugin, zodat je kunt opzoeken hoe oud deze is.

In het algemeen geldt voor plugins namelijk: ‘hoe verser, hoe beter’. Een recente productiedatum betekent waarschijnlijk dat een plugin technisch bij de tijd is. Een oudere plugin die onlangs is bijgewerkt, verdient de voorkeur boven eentje waar al tijden niet naar is omgekeken: kennelijk houdt de ontwikkelaar de plugin bij om fouten te herstellen of om te kunnen draaien met de nieuwste versie van WordPress.

2. Populariteit

Nee, een plugin is niet goed omdat veel mensen er gebruik van maken en er positief over zijn. Er zijn ook prima plugins die worden genegeerd. Maar goede plugins worden wel vaak geïnstalleerd en roepen vaak enthousiaste reacties op (en omgekeerd). Bovendien is er meer informatie te vinden over populaire plugins, en kun je makkelijker aan ondersteuning komen als je vragen hebt. Kortom: het is goed om de populariteit van een plugin te laten meewegen in de beoordeling.

3. Functionaliteit

Oftewel: Wat heb je aan een plugin? Doet een plugin wat ie zou moeten doen? En hoe ingewikkeld is dat? In het algemeen is het waarschijnlijk lastiger werken met een plugin die veel kan, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Als het allemaal maar niet moeilijker is dan strikt noodzakelijk. En als je maar werkelijk wat hebt aan de plugin. Dan valt best te leven met functionele complexiteit.

4. Ondersteuning door ontwikkelaar

Zoals gezegd: populaire plugins hebben een grote groep gebruikers, onder wie er altijd wel een paar zijn bij wie je kunt aankloppen met vragen. Waarschijnlijk zijn er dan ook handleidingen en andere documentatie te vinden. Maar het beste ben je af als je een betrokken ontwikkelaar hebt: iemand die als geen ander weet hoe de plugin werkt, uit is op verdere verbeteringen en jouw vragen en opmerkingen verwelkomt.

(Eerder verschenen op Stopthepress.nl)

Deel:

Geef een reactie