Merrill Garbus (Tune-Yards): ‘Ik ben bevoorrecht’

Merrill Garbus (Tune-Yards): ‘Ik ben bevoorrecht’

In mei en juni was Tune-Yards ook al in Nederland en nu komt de groep rondom Merrill Garbus weer naar ons land. Is er veel veranderd sindsdien? Toch wel, zegt Garbus.

Haar platen worden alom geprezen, ze treedt honderden malen per jaar op, ze heeft samengewerkt met verwante artiesten als Yoko Ono, haar muziek wordt gebruikt in reclamefilms (Blackberry) en tv-series (‘Orange is the New Black’). Ze is kortom ‘vele malen succesvoller dan ik me ooit had kunnen voorstellen’, zegt Garbus. “Enkele jaren gelden stond ik nog in mijn eentje te spelen met mijn drummachine en ukelele. Nu heb ik een eigen bassist, twee achtergrondzangeressen en een drummer bij me. Wie had dat ooit kunnen denken?”

Inderdaad, want bepaald toegankelijk is haar indie-pop niet. Zeker haar eerste twee platen (Bird-Brains en WhoKill) met hun collage-achtige composities, bijeengehouden door de Afrikaanse beats en de stuwende bas van Nate Brenner zijn niet bepaald alledaags te noemen.

Haar nieuwe album, Nikki Nack, is veel toegankelijker doorat Garbus de nummers niet meer rondom vaste, repeterende drumloops heeft opgebouwd en haar prachtige, donkere stem veel meer op de voorgrond laat treden: “Ik vond de drummachine een beetje een ‘gimmick’ worden’, en had behoefte aan een vrijere vorm.” Maar gewone rechttoe-rechtaan nummers zijn ook op Nikki Nack ver te zoeken. Zelfs het meest conventionele nummer, de single ‘Water Fountain’, is een springerige en drukke geluidsexplosie van geluiden. Wonderlijk dat Garbus met Tune-Yards toch zoveel weerklank vindt.

Bevoorrecht

“Ik voel me enorm bevoorrecht”, zegt Garbus. “Ik ben vooral dankbaar dat ik zo vaak kan optreden. I love it! Maar daarnaast is optreden natuurlijk ook onze broodwinning. We móeten ook vaak op het podium staan.” Haar muziek heeft alleen maar aan kracht gewonnen door de vele optredens van de afgelopen tijd, zegt ze. “We hebben nu zo’n routine opgebouwd dat we ons veel meer vrijheden kunnen veroorloven wanneer we op treden. We kunnen veel beter inspelen op de stemming in de zaal dan toen we de nummers nog maar net onder de knie hadden.” Met andere woorden: wie Garbus eerder dit jaar in Nederland zag, mag erop rekenen dat ze die geweldige optredens overtreft.

Een nadeel van het vele optreden is wel dat Garbus nu niet de rust heeft om veel te componeren. “Er komen wel enkele remixes aan door andere artiesten van onze nummer. Maar een nieuwe plaat hoef je voorlopig inderdaad niet van me te verwachten. Wanneer wel? Dat is niet te zeggen. En al helemaal niet welke kant ik met met volgende album op wil.”

Studiotovenaar

Maar al zitten Merrill Garbus de uitvoerende artiest en Merrill Garbus de componiste en studiotovenaar elkaar nu even in de weg, op termijn is het intensieve toeren alleen maar goed voor haar verdere ontwikkeling als artiest, denkt Garbus. “Ook al heb ik niet altijd even zin om mijn huis te verlaten – ik ben de dertig lang en breed gepasseerd – als ik eenmaal onderweg ben, doe ik enorm veel inspiratie op door bezoeken aan andere landen en ontmoetingen met andere mensen, in het bijzonder andere artiesten – op het Guess Who?-festival ga ik bijvoorbeeld Selda ontmoeten, iets waar ik me zeer op verheug.”

“Ik geef onmiddellijk toe dat ik tijdens een toer te kort ergens verblijf om het er goed te leren kennen, maar ik kijk goed om me heen en leer enorm veel. Meer dan ik zou doen als ik niet zou toeren, in elk geval. Ik bedoel maar: ik ben laatst in Litouwen geweest, niet direct een land waar ik anders naar toe zou zijn gereisd. En in Parijs had ik te weinig tijd om naar het Louvre te gaan, maar mijn verblijf was er niet minder bijzonder om, al was het maar omdat ik logeerde in een wijk die de meeste toeristen mijden.”

Deel:

Geef een reactie