Barrelhouse: ‘Liever intensiteit dan virtuositeit’

Barrelhouse: ‘Liever intensiteit dan virtuositeit’

Begin september komt de Nederlandse groep Barrelhouse met het nieuwe album ‘Almost There’. Als vanouds maakt Barrelhouse bluesy muziek, maar de band is bepaald niet eenkennig. Shufflemuziek, country en muziek van een singer-songwriter als Nick Lowe vormen ook een inspiratiebron. Als het maar intens is.

Op donderdag 5 december 1974 maakt het Leidsch Dagblad in de rubriek ‘Allegaar’ melding van een optreden de volgende dag in het Kreatief Sentrum van de ‘nieuwe Nederlandse superbluesformatie’ Barrelhouse. “Volgens ingewijden die het kunnen weten is het een veelbelovende formatie”,  meldt de krant. Vooral zangeres Tineke Schoemaker wordt geprezen. “Zij is wel de grootste en verrassende ontdekking. Haar stem heeft iets aparts.”

Lang geleden, meer dan 40 jaar al weer. Het Leidsch Dagblad is op sterven na dood, een rubriek met een naam als ‘Allegaar’ kom je er niet meer tegen, het Kreatief Sentrum bestaat niet meer en de hoogtijdagen van ‘supergroepen’ als Traffic, Cream en CSN&Y liggen achter ons. En Barrelhouse? Barrelhouse is al lang niet meer veelbelovend, maar heeft zich al lang bewezen. In de jaren zeventig en jaren tachtig was de groep kind aan huis in menige zaal in het Nederlandse clubcircuit, voordat daar de klad in kwam door de opkomst van de house en dancemuziek en bezuinigingen in de culturele sector. En sinds het begin van de jaren negentig treedt Barrelhouse weer regelmatig op, sinds de groep na een adempauze van enkele jaren werd heropgericht. Niet meer zo vaak als vroeger, één keer per week in plaats van de twee keer in de week die ze in de hoogtijdagen van het Nederlandse clubcircuit gewend waren.

Muzikaal gezien heeft de tijd voor Barrelhouse ook niet stilgestaan. De groep heeft misschien nog altijd de naam een bluesformatie te zijn, maar dat is steeds minder het geval, al ademt de’- inderdaad ‘aparte’, licht hese – stem van Schoemaker de blues en toont Barrelhouse zich met albums als ‘Vintage Blues’ (2010) inderdaad schatplichtig aan muzikanten als Muddy Waters, Sonny Boy Williamson en John Lee Hooker. Alleen is de groep behoorlijk eclectisch, en bepaald niet zuiver in de leer. Door de blues geïnspireerde rockmuziek is misschien een betere omschrijving, zoals ook blijkt uit het optreden toen de band tot de ‘Dutch Blues Hall Of Fame’ werd toegelaten.

Maar ook de term bluesrock dekt de lading niet helemaal. Zoals Tineke Schoemaker en bassist Jan Willem Sligting zeggen, laat de groep zich ook inspireren door andere muziekstijlen – van shufflemuziek en country (getuige de ode ‘The Day Hank Williams Died’) tot het werk van singer-songwriters als Nick Lowe: op het nieuwe album ‘Almost There’ staat zelfs een cover van ‘Withered on the Vine’). Aangezien de groep bij voorkeur minder bekende nummers covert, heeft hun werk zelfs wanneer ze het werk van grootheden als Muddy Waters spelen altijd iets fris.

‘Almost There’ bestaat – net als de meeste van de vorige platen van Barrelhouse – deels uit covers en deels uit eigen werk, met Schoemaker en gitarist Johnny LaPorte als belangrijkste componisten. De teksten zijn voor hun doen behoorlijk persoonlijk (en minder algemeen dan van veel rechttoe, rechtaan bluesnummers). Een song als ‘Lonely Together’ – misschien wel het hoogtepunt van deze CD – is bijvoorbeeld regelrecht terug te voeren op de scheiding die Schoemaker enkele jaren geleden doormaakte, zegt ze.

De muziek klinkt soberder dan ooit, maar roept daardoor juist meer emoties op, zeggen Schoemaker en Sligting. “We zoeken het niet in de virtuositeit, maar in de intensiteit”, aldus Schoemaker. “Ieder van ons durft stil te zijn en de anderen de ruimte te geven om zich van zijn beste kant te laten zien. Ons samenspel is hierdoor krachtig en emotioneel gelaagd”, vult Sligting aan. Live komt dit vermogen tot ‘emotioneel gelaagd samenspel’ het beste tot zijn recht, vinden Schoemaker en Sligting. Vandaar dat ze het album ook live in de studio hebben opgenomen. Zonder koptelefoons, in een beperkt aantal takes, met een minimum aan overdubs. Sligting: “Alleen zo kun je onze muziek in de studio vangen.”

‘Almost There’ verschijnt op 2 september. Aansluitend is er een toer, met o.a. een officiële presentatie van de CD op 10 september in Het Patronaat in Haarlem.

Deel:

Geef een reactie