Hoe beoordeel je een site?

Hoe beoordeel je een site?

Door de opkomst van sociale media zoals LinkedIn en Facebook zijn traditionele sites misschien minder belangrijk geworden als communicatiemedium. Maar sites worden steeds informatiever en veelzijdiger en zijn er beter dan ooit op ingericht om bezoekers aan zich te binden. Dit geldt ook voor veel WordPress-sites. Stopthepress.nl bespreekt en beoordeelt regelmatig WordPress-sites. Welke beoordelingscriteria worden daarbij gehanteerd?

1. Doelgroep

Voor wie is een site bestemd? Hoe duidelijker dit is, hoe groter de kans dat een site de juiste bezoekers trekt. Dit wil niet zeggen dat een site per se een beperkte, scherp afgebakende doelgroep moet proberen te bedienen. Een site kan zich ook op een breed publiek richten, waarom niet? De vraag is alleen of dit duidelijk overkomt – het is vermoedelijk makkelijker om je te richten op een kleine groep met een nauw omschreven informatiebehoefte dan op een diffuse massa. Maar het kan wel, zij je dat je dan heel expliciet in je communicatie moet zijn als je de breedte op zoekt. Inderdaad: zonder schreeuwerige koppen, sensationele artikelen, spectaculaire foto’s lukt het waarschijnlijk niet om je te profileren als allemansvriend.

2. Content

Wat heeft een site inhoudelijk te bieden, wat voor ‘content’?

Als het om artikelen gaat, onderscheidt de bekende bladendokter Leon de Wolff onderscheidt twee dimensies: lezersfunctie (wat biedt een blad de lezer? – is het feitelijk, geeft het overzicht, inzicht, het oordeel van de schrijver, biedt het advies, emotie, vermaak) en perspectief (is een blad mensgericht, vanuit maatschappelijk of institutioneel perspectief geschreven, productgericht, functioneel). Zo heb je 35 (7*5) mogelijke manieren om over één en hetzelfde onderwerp te schrijven. Dus: elk artikel kan worden verteld met als primaire invalshoek een autoriteit, een individueel geval of iets er tussen in. Elk artikel kan primair bedoeld zijn om te informeren, op de emotie in te spelen of aan te zetten tot actie. En dan zijn er nog verschillende genres, waarvan het belangrijkste zijn: nieuws, interview, verslag, achtergrondverhaal, column. Zo kom je uit op 175 mogelijk tijdschriftformules/invalshoeken voor een artikel.

Zoals gezegd: hier gaat het alleen maar om artikelen. Een site kan uiteraard ook beeld, filmpjes, geluidsfragmenten en wat al dies meer zij bieden. En mogelijkheden tot interactie met bezoekers en tussen bezoekers onderling die bladen in de verste verte niet hebben.

Of nu gaat om artikelen of om andersoortige content: de centrale vraag is of de bezoeker er behoefte aan heeft? Zo ja: prima. Zo nee: verspilde moeite.

3. Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is een ruim begrip. En het is lastig te definiëren. Snelheid draagt bij aan gebruiksgemak, maar het is zeker niet de enige factor. ‘Responsiveness’ is ook belangrijk, zeker nu sites steeds vaker mobiel worden opgevraagd. Vormgeving doet er ook toe: Smoelt de site een beetje? Is de rubricering duidelijk? Is er goed nagedacht over de navigatie? Enzovoorts.

Alles wat ertoe bijdraagt dat een bezoeker graag verblijft op een site, ook al behoort hij niet helemaal tot de doelgroep, ongeacht de content: misschien is dat het, al blijft ‘gebruiksvriendelijkheid’ wat ongrijpbaars houden.

(Eerder verschenen op Stopthepress.nl)

Deel:

Geef een reactie