Interview Reinier Evers (Springwise.com): ‘Zo moeilijk is het niet om een trend te implementeren’

Reinier Evers is voornamelijk bekend als de oprichter van Trendwatching.com, een site waarop allerlei mogelijke consumententrends worden bijgehouden. Maar hij staat ook aan de wieg van de zustersite Springwise, waarop trendimplementaties staan. “De implementatie van trends kun je niet outsourcen. Als je dat als bedrijf zelf niet beheerst, heb je echt een probleem.”

Het idee achter Springwise is heel simpel. Het is een site waarop sinds 2002 nieuwe, net op de markt gebrachte producten en diensten worden bijgehouden. Ruim drieduizend ‘business ideas’ staan er nu op de site, die met elkaar gemeenschappelijk hebben dat ze ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd – veelal door beginnende bedrijven -, dat ze op de consument zijn gericht en dat ze wereldwijd succes zouden kunnen hebben. Het doel is ‘een dosis inspiratie bieden aan andere ondernemers en aspirant ondernemers’, zegt oprichter Reinier Evers. “En eventueel kunnen zij een idee dat hun aanspreekt naar hun eigen land kopiëren of met zo?n bedrijf samenwerken.” De dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrieven van Springwise.com gaan naar 150.000 abonnees, de site zelf heeft 20.000 bezoekers per dag.

De inkomsten van de gratis toegankelijke site zijn voornamelijk afkomstig uit advertenties, maar er liggen ambitieuze uitbreidingsplannen. Evers denkt bijvoorbeeld aan bijeenkomsten, linked’in-achtige netwerkactiviteiten, syndicatie van content van de site (niet helemaal nieuw, in het verleden heeft Springwise een rubriek verzorgd voor het inflight magazine van EasyJet), koppeling van financiers aan nieuwe bedrijven en misschien zelfs verstrekking van private equity aan startende ondernemingen via Springwise Ventures. “Waarbij we waarschijnlijk maar een klein belang zouden nemen in die bedrijven. Ik begrijp niet goed waarom venture capitalists zo vaak een meerderheidsbelang willen hebben. In deze tijd van online ondernemen is dat bijna niet te rechtvaardigen: je kunt als financier heel makkelijk een ondernemer op weg helpen. Veel makkelijker dan vroeger – en daarom kan dat percentage wat mij betreft ook omlaag.” Een onconventionele visie? Waarschijnlijk wel, maar geen wonder: “Ik zou ook nooit iets traditioneels willen doen”, zegt Evers.

Springwise werkt wereldwijd met rond de 10.000 ‘spotters’, die de ‘ogen en oren’ vormen van Springwise. Zij leveren allerlei ‘cases’ aan in ruil voor managementboeken, iPhones en andere gadgets. De redactie van Springwise redigeert deze en rubriceert ze naar land, sector en datum. De rol van de spotters is in de afgelopen jaren verschoven, zegt Evers. Acht jaar geleden waren er nog nauwelijks blogs, en niet elk nieuw bedrijf had een eigen site. Wij ontvingen toen vooral observaties uit de eerste hand van onze spotters. Nu tweet en blogt iedereen en heeft vrijwel elk bedrijf een website in het Engels. Onze spotters leveren in toenemende mate aan die zij op internet hebben gevonden. Een spotter van ons in Uruguay kan bij wijze van spreken de tweets iemand in Turkije volgen en zo op het spoor komen van een leuk bedrijfsconcept in Istanbul.”

‘Scoops’

Ook de site zelf is aan verandering onderhevig. De database is door de toestroom van ideeën steeds belangrijker geworden, en de komende tijd zal de site worden aangepast worden om de database makkelijker te ontsluiten. ‘Scoops’ zullen ook belangrijker worden, verwacht Evers. “Op internet is het natuurlijk heel makkelijk om elkaars informatie over te nemen. Het is daardoor moeilijk je als site te onderscheiden. Maar als je als eerste informatie kunt brengen, kun je er wellicht voor zorgen dat je de nieuwsgierigheid van mensen blijft prikkelen en ervoor zorgen dat ze jouw site blijven bezoeken.” Ook zullen er wellicht interviews komen met oprichters van bedrijven, al dan niet vergezeld van filmpjes en zullen er meer nationale edities komen van de site en de nieuwsbrieven – waar nu alles in het Engels is, zal Springwise straks onder andere ook in het Chinees en het Duits verschijnen.

Daarnaast gaat Springwise wellicht succesverhalen op de site zetten. “Iets wat we eigenlijk al jaren geleden hadden moeten doen”, zegt Evers. “Want het is natuurlijk een perfecte gratis dienst die we leveren. We krijgen continu e-mails van bedrijven die een idee bij ons op de site hebben gezien en een bedrijf zijn gestart. Ik ontmoet overal ter wereld mensen die ideeën van onze site gebruiken als ze ideeën nodig hebben of een presentatie moeten geven. Het is zelfs zo dat sommige bedrijven het slachtoffer dreigen te worden van ons succes: we krijgen zelfs e-mails van bedrijven die ons vragen of we ze van de site willen halen omdat ze de belangstelling niet aankunnen!” Om hieraan toe te voegen: “Als je echt briljante ideeën hebt, word je door een site als Springwise bijna gedwongen om zo snel mogelijk te internationaliseren, voorzover je dat niet al deed. Springwise bevordert dus ook de huidige Schumpeteriaanse ‘creatieve destructie’ waarbij nieuwe, internationaal georiënteerde bedrijven het winnen van bedrijven die er niet in slagen een internationale markt aan te boren. Ik juich dat alleen maar: de consument wordt er tenslotte uiteindelijk beter van.”

 

Vlekkenkanon

Hoewel de trendimplementaties – zo mag je de bedrijven op Springwise-database wel beschouwen – sterk van elkaar verschillen, is het overduidelijk dat online innovaties de laatste jaren de boventoon voeren. “Logisch, want het is makkelijk om online iets te beginnen. In de begintijd van Springwise maakten we ons af en toe zorgen dat de goede zakelijke ideeën uitgeput zouden kunnen raken. Binnen een jaar waren we eerder bang dat we alle innovaties niet bij konden houden. Nu streven we niet meer naar volledigheid: als we zouden willen, zouden we bijvoorbeeld dagelijks 30 nieuwe apps kunnen tonen. Dat zullen we niet doen, we willen een aantrekkelijke en inspirerende selectie bieden. Onze kwaliteitseisen worden steeds scherper: de producten en diensten moeten écht uniek zijn, echt ‘global potential’ hebben en indien het kan ook interessant zijn voor verschillende sectoren.”

Behalve de opkomst van online-concepten, ziet Evers ook dat steeds meer innovaties afkomstig zijn uit de opkomende economieën. “Uit Brazilië komen bijvoorbeeld vele goede nieuwe huishoudelijke producten. Laatst hebben we nog een Braziliaans bedrijf opgenomen dat een vlekkenkanon aanbiedt aan iedereen die een wasmachine bij hem afneemt. De Braziliaans producten zijn vaak heel mooi vormgegeven en duurzaam.”

Een derde ’trend in trendimplementaties’ is internationale samenwerking tussen aanbieders. Een 21-jarige Koreaan, een 21-jarige Chinees en een 21-jarige Mexicaan die op afstand met elkaar een heel mooi gebruiksvoorwerp hebben gemaakt: dat soort samenwerkingsverbanden zal de komende jaren steeds vaker voorkomen.”

Zelfredzaamheid

Zelf is Springwise ook een trendimplementatie. Evers – nu even in zijn rol van oprichter van Trendwatching.com – somt enkele trends op waar Springwise op inspeelt. “Crowdsourcing, om te beginnen. We waren een van de eersten die daar gebruik van maakten. De opkomst van de burgerjournalistiek, daar spelen we natuurlijk ook op in. Het nieuwe werken – ook daar maken wij dankbaar gebruik van: voor sommige van onze spotters is het werk bijna een baan, al hebben ze geen arbeidscontract, en zitten ze al helemaal niet bij ons op kantoor. Ook het gratis weggeven van informatie past natuurlijk in een trend die de laatste jaren in opkomst is. Zeker in de trendwereld was het tot voor kort ondenkbaar dat je informatie weggaf. Faith Popcorn gaf helemaal niets weg. Ja, misschien een boek aan degenen die een sessie van haar hadden bijgewoond waarvoor de organisator 100.000 dollar aan haar had betaald. Ook maken we deel uit van de globaliseringsgolf van de laatste jaren: onze informatie is afkomstig uit de verste uithoeken van de wereld, en wordt wereldwijd verspreid. Door ons wordt de wereld een stuk kleiner en overzichtelijker.”

Anders geformuleerd: Springwise bevordert trendimplementaties door informatie en inspiratie te bieden, onder het mom van ‘een goed voorbeeld doet goed volgen’. Verder wil Evers niet gaan. “Wij zijn wel eens in aanraking gekomen met een bedrijf dat ons wilde inschakelen om alle trends konden spotten en een interne trend unit in te richten om trends te implementeren. Daar zijn we niet op in gegaan. Je kunt niet alles outsourcen, zeker trendimplementatie niet. Kijk maar naar de bedrijven die succesvol inspelen op trends, van de grote bedrijven zoals Apple tot de kleine die in de Springwise-database zijn opgenomen. Zij denken diep na over hoe consumenten veranderen en het is een obsessie voor hen hoe ze hun klanten beter kunnen bedienen. Wij kunnen informatie leveren die hen hierbij ondersteunt. Maar verder moeten ze het toch echt zelf doen. Zo moeilijk is het trouwens niet om trends te implementeren. Hoe komen al die bedrijven anders in de Springwise-database terecht?! Als zij het kunnen, dan andere bedrijven toch ook?! Als je de trendimplementatie als bedrijf zelf niet beheerst, heb je echt een probleem!”

“Als bedrijven moeite hebben trends te implementeren – zoals vooral veel grote bedrijven inderdaad hebben – is dat vooral omdat de top geen oog heeft voor de ontwikkelingen in de wereld buiten de muren van het bedrijf. Dat is erg jammer, maar ik kan niet meer doen dan die mensen aan de top attenderen op trends en innovaties. Ik heb geen idee hoe ik de mentaliteit van een starre 56-jarige CEO kan veranderen.”

Artikel voor Second Sight

Deel:

Geef een reactie