My Blue Van: stilte a.u.b.!

My Blue Van: stilte a.u.b.!

‘Hush’, het tweede album van de Utrechtse driemansformatie My Blue Van is een wonder van verfijning. Verstilde muziek, zoals de titel al aangeeft. “Veel muziek is druk en overgeproduceerd. Terwijl de stilte in muziek zo belangrijk is: wat je niet speelt, is net zo bepalend voor een nummer als wat je wel speelt.’

Eind vorig jaar een plaats in de finale van de Grote Prijs van Nederland, begin dit jaar een ‘deal’ met het platenlabel Suburban, en onlangs een nieuw album. My Blue Van bestaat sinds 2009, maar is de laatste maanden echt op stoom gekomen.

De finale van de Grote Prijs, om te beginnen. My Blue Van heeft het uiteindelijk afgelegd tegen de reggae-funk formatie Leeways. Terecht, vinden zanger Bas Beenackers en drummer Dennis Wechgelaar van het trio My Blue Van. “Leeways was ‘overall’ beter. Het is een band met een enorme podiumpresentatie. Bij ons draait het in de eerste plaats om de nummers. We maken bovenal luistermuziek.” Teleurgesteld zijn ze ook niet. “Het was een positieve ervaring. We hebben er flink wat publiciteit door gekregen, we hebben live allerlei mensen kunnen bereiken en we hebben de interesse van allerlei platenfirma’s gewekt.”

Gerespecteerd

Platenlabel Suburban wist My Blue Van begin dit jaar over te halen tot een distributiedeal voor hun nieuwe album ‘Hush’. De muziek was al af, de plaat geperst en de promotie gestart; Suburban zorgt ervoor dat het album on- en offline wordt verspreid. En vooral dat laatste lijkt belangrijk, want het gaat om alternatieve, onafhankelijke platenzaken, die zich actief inzetten voor de promotie van het album – zo kon My Blue Van een paar keer optreden in het kader van Record Store Day. Het is kortom goed om bij een gerespecteerd label te zitten, zegt Wechgelaar.

Ook artistiek gezien is het goed dat er een plaat is en dat die breed wordt verspreid, vult Beenackers aan. Tegenwoordig, in het huidige YouTube- en Spotifytijdperk – worden nummers vooral apart beleefd, in willekeurige volgorde beluisterd, en in ongekende hoeveelheden achter elkaar geconsumeerd. Met een ouderwetse CD of LP ligt de nadruk veel meer op het geheel: de artiest bepaalt hoeveel nummers erop komen te staan en in welke volgorde. “Een album is zodoende een mooie manier om ervaringen die bij elkaar horen vast te leggen en een periode af te ronden”, zegt Beenackers. “En het is ook fijn om iets in handen te hebben. De mensen die in ons soort muziek geïnteresseerd zijn, stellen het tenminste op prijs.”

Wat voor muziek dat dan is? En wat voor mensen dat dan zijn? Dat is nog niet eenvoudig uit te leggen. In de artikelen over de groep staat vaak dat het bluesrock is – om dat dan meteen weer te relativeren. In het bluescircuit is de groep ook amper bekend. “Al staan we zeker open voor optredens in bluescafés en op bluesfestivals”, zegt Wechgelaar. “Maar het is inderdaad geen pure bluesrock die we maken. We verwerken allerlei invloeden in onze muziek, van soul en grunge tot gospel en hip-hop.” Karakteristiek aan de muziek is de – bij gebrek aan een betere woorden – ‘ruimte’, de ‘atmosfeer’, het ‘filmische’.

Stilte

De ‘stilte’, noemt Beenackers het. “Stilte is onderschat. Veel muziek is druk en overgeproduceerd. Terwijl de stilte in muziek zo belangrijk is: wat je niet speelt, is net zo bepalend voor een nummer als wat je wel speelt. Vergelijk het met voedsel. Als je de hele dag door snackt, raak je overprikkeld en proef je op het laatst niets meer. Zo is het met muziek ook. Je luistert beter naar een nummer als er stilte in zit.”

Het belang van stilte keert terug in de titel ‘Hush’ – wat we mogen opvatten als ‘Wees Stil’ maar ook als ‘Luister’ en misschien zelfs als ‘Laat je meeslepen door de muziek’. Wie dat doet, hoort een prachtig, smaakvol geproduceerd album (met dank aan producent Jordi Langelaan). Vergeleken met het eerste album van de groep, ‘As Colours Change’, is ‘Hush’ zelfs een wonder van verfijning. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat de nummers van dat album al klaar waren toen de band ze opnam, terwijl veel nummers van ‘Hush’ experimenterend tot stand zijn gekomen terwijl de band in de studio zat.

Hoogtepunt – maar zeker niet het enige goede nummer – op het album, is de single ’25 Nights And Days’.

Een ander nummer dat er uitspringt is ‘Dementia’, over, inderdaad, iemand die dementeert. Je zou er stil van worden.

Deel:

Geef een reactie