INDOVATE (Opzet voor een nieuw ondernemersplatform – De ‘J’ van ‘je zoekt het maar uit’, deel 1)
In de reeks ‘De ‘J’ van ‘je zoekt het maar uit‘ publiceer ik voorstellen waar ik tijd en moeite voor heb gedaan, maar waar ik niets op heb gehoord. Want: te duur, iemand anders leek ons geschikter, we zien er toch maar van af. De non-respons vat ik maar op als een aanmoediging om het voorstel openbaar te maken. Misschien heeft iemand anders er nog wat aan. Voel je vrij!
Vraag: Hee Jan, kun je een opzet maken voor een nieuw platform? Doel is: ondernemers te informeren over kansen in India, over subsidiemogelijkheden, contact te leggen met ‘leads’ en projecten die via de site tot stand zijn gekomen te belichten (‘Je zou af en toe naar India moeten gaan. Op onze kosten uiteraard.’) Of ik een opzet kon maken voor een plan om dit platform te lanceren.
Gedaan:
# To-Do Lijst: INDOVATE Platformlancering in 1 Maand
## Week 1: Voorbereiding en WordPress Site
1. Domein registreren voor INDOVATE platform (voor de zekerheid: INDOVATE is een samentrekking van INDIA + INNOVATE)
2. Hosting regelen voor WordPress site
3. WordPress installeren en basis thema kiezen
4. Essentiële plugins installeren (SEO, beveiliging, caching, etc.)
5. Basisstructuur van de site opzetten (homepage, over ons, contact, blog)
6. Logo en branding elementen ontwerpen
7. Privacy policy en gebruiksvoorwaarden opstellen
## Week 2: Site-inhoud en LinkedIn Groep
1. ‘Over ons’ pagina schrijven met projectbeschrijving
2. Contact formulier instellen
3. Eerste blogpost schrijven en publiceren
4. LinkedIn groep aanmaken voor INDOVATE
5. Uitnodigingen sturen naar relevante contacten voor LinkedIn groep
6. Basisinformatie en regels in LinkedIn groep plaatsen
7. Tweede blogpost voorbereiden
## Week 3: Contentcreatie en Nieuwsbrief
1. Tweede blogpost publiceren
2. Nieuwsbrieftool kiezen en instellen (bijv. Mailchimp)
3. Aanmeldformulier voor nieuwsbrief op de website plaatsen
4. Inhoud voor de eerste nieuwsbrief voorbereiden
5. Derde blogpost schrijven en plannen
6. Dagelijks LinkedIn groep monitoren en interacties stimuleren
7. Contact opnemen met potentiële partners of experts voor gastbijdragen
## Week 4: Lancering en Evaluatie
1. Derde blogpost publiceren
2. Eerste nieuwsbrief versturen
3. Laatste controle en optimalisatie van de website
4. Officiële lanceringsaankondiging op de website en LinkedIn
5. Evaluatiecriteria opstellen voor het platform
6. Feedback verzamelen van eerste gebruikers
7. Vervolgacties bepalen op basis van initiële resultaten en feedback
## Doorlopende taken (wekelijks)
– Website bijwerken en onderhouden
– Minimaal één blogpost publiceren
– Interactie stimuleren in LinkedIn groep
– Statistieken bijhouden (websitebezoek, LinkedIn groei, nieuwsbrief abonnees)
## Na de eerste maand
1. Uitgebreide evaluatie uitvoeren
2. Rapport opstellen met resultaten, uitdagingen en successen
3. Strategisch plan maken voor de komende 3-6 maanden
4. Vervolgacties prioriteren en inplannen