Wat niet

Vreemd eigenlijk, dat we te koop lopen met wat we in het leven allemaal hebben gedaan en ons laten voorstaan op onze diploma’s, onze curriculaire successen en onze extra-curriculaire activiteiten, nevenfuncties en bijbaantjes. Veel interessanter is wat iemand NIET heeft gedaan; je kunt pas op waarde schatten wat iemand heeft gedaan als je weet wat hij allemaal heeft nagelaten: wel bedacht, verzonnen of gedroomd, maar waar hij niets van heeft gemaakt. Ja, ja – je weet pas wie iemand is als je weet wie hij niet is.

Welnu, ik mag met enige trots stellen dat ik veel níet heb gedaan in mijn leven. AI mijn ideeën, plannen en halfhartige pogingen en bijna-aanzetten tot activiteiten worden sinds enkele jaren ondergebracht bij Uitgeverij Mañana. Aan een activiteit die eenmaal in de map ‘Mañana’ terecht komt, besteed ik verder geen aandacht meer. Waarom zou je je ook bezig houden met de uitvoering van een idee?

Lees verder voor een paar van non-activiteiten van Uitgeverij Mañana. Wie weet doe ik er ooit nog wat mee. Of kom ik ooit tot een vollediger overzicht. Ooit – mañana, mañana…
DeKumpenie1

De Kumpenie: strip voor het bedrijfsleven (Tekeningen: E. van Helm)
Idee: Dilbert is ook in Nederland een gigantisch succes, hoewel de ‘setting’ zo Amerikaans is als maar kan. Het individu dat wordt vermorzeld door de raderen van het grootbedrijf, dat kennen we in Nederland toch nauwelijks? Dat kan kneuteriger.
Waarom mislukt: Het idee is goed, het team erachter niet zo. Met andere tekstschrijvers (talent, doorzettingsvermogen, geen slaagangst) en een minder artistieke tekenaar kan het misschien nog wel wat worden.

Mañana: magazine voor medioren
Idee:
Als er één trend is die de komende jaren dominant wordt, dan is het wel de vergrijzing. Merkwaardig genoeg zijn er geen tijdschriften die slim inspelen op de wassende grijze golf. Ja, je hebt bladen als ‘Plus’, maar dat is toch echt een oude van dagen-blad. Er is geen blad dat het Zwitserleven-gevoel – pardon, het Mañana-gevoel – uitdraagt. Een vrijzinnig blad voor mensen met veel tijd, veel geld.
Waarom mislukt: Nooit serieus aan begonnen. Weinig affiniteit met de doelgroep, en nog minder affiniteit met de mogelijke sponsors en adverteerders. O en er moest natuurlijk een site komen, maar internet-domeinnamen kunnen geen ‘ñ’ bevatten. Als het zo moet, hoeft het van mij niet meer hoor…

Het gesponsorde café
Idee: Proeflokaal nieuwe stijl. Een café waar niet de bezoeker betaalt, maar producenten: aanbieders van nieuwe drankjes en hapjes die hun producten willen testen. Zeer exclusief (zogenaamd), alleen toegankelijk voor genodigden en/of voor mensen die lid zijn van het gesponsorde café.
Waarom mislukt: Verdorie… nog niet bedacht of er was al zoiets. Nou, dan hoeft het van mij niet meer.

De muziekconsultant
Idee: Alles kan bijdragen tot het (bedrijfs)imago: hoe een gebouw eruit ziet, hoe de medewerkers gekleed zijn, de pennen en de paperclips – noem maar op. Dit geldt zeker voor de muziek die er wordt gedraaid op bedrijfsfeesten, de riedeltjes die je hoort als de telefoniste je even in de wacht zet en de ‘muzak’ die in de gang klinkt. Waarom heeft trouwens niet elk bedrijf een eigen lied? De muziekconsultant adviseert bedrijven bij hun muziekkeuze. Indien gewenst, doet hij zelfs aan ‘integrale muziekzorg’: hij onderhandelt met de Sena en andere rechthebbenden over de afdracht van royalties, hij selecteert de artiesten die op bedrijfsfeesten mogen komen. Etc., etc. – hij heeft het maar druk.
Waarom mislukt: Een ideale baan voor iemand die veel van muziek houdt. Maar dat slag mensen heeft het natuurlijk weer zo druk met plaatjes draaien dat er niets uit hun handen komt.

DeKumpenie4Huisinbrand.nl
Idee: ‘Welke platen (boeken, voorwerpen) zou u meenemen als uw huis in brand stond?’ Op de site huisinbrand.nl kunnen mensen hun keuze kenbaar maken. Leuk voor die mensen én voor iedereen die op zoek is naar (kado)tips.

Waarom mislukt: Je zou de site misschien kunnen laten sponsoren door een grote verzekeraar.
Gedoe… En zo leuk is dit idee nu ook weer niet.

Cum laude
Idee: Een tijdschrift (gekoppeld aan een internetsite, uiteraard) om de kloof tussen universiteit en bedrijfsleven te overbruggen. Veel onderzoeksinformatie, hapklaar gepresenteerd. Bijvoorbeeld bij de onderzoek steeds aangeven: voor wie mogelijk interessant, wat zijn de kansen en bedreigingen etc. Interviews met onderzoekers zouden ook in het blad passen. En een panel van deskundigen dat nieuwe technische vindingen beoordeelt. E.e.a. zou uit een of andere derde geldstroom kunnen worden gefinancierd.
Waarom mislukt: Ja waarom?

M/V
Idee: Een tijdschrift waarin de strijd der seksen uitgebreid aan bod komt. Mannen verschillen van vrouwen (informatie), mannen en vrouwen begrijpen elkaar niet (informatiekloof), maar willen elkaar wel begrijpen (informatiebehoefte). Nou ja, dat mag je tenminste hopen.
Waarom mislukt: Ja waarom?

Onvervulde wensen
Idee: Een omgekeerd ‘Single Luck’. Laat succesvolle mensen aan het woord over hun onvervulde wensen. Vaak een hobby, een nevenfunctie, een bijbaantje. Waarom hebben ze hier niet hun levensvervulling van gemaakt? En hebben ze er geen spijt van?  Het gevoel dat ze hun roeping zijn misgelopen?  Ik kwam op dit briljante idee tijdens een duf diner met enkele mensen uit de financiële wereld. Pas toen iemand begon te vertellen over z’n hobby (gitaarspelen), leefde het gezelschap op. Bleek de gastheer ooit bijna, bijna, bijna wat gehad te hebben met de zus van David Lee Roth. En zelf speelde hij ook aardig gitaar, had hij Eddy Van Halen zien inspelen etc. etc. Wat is erger? Je roeping volgen en mislukken of eieren voor je geld kiezen, je neerleggen bij je middelmatigheid en uit arrenmoede maar een succesvolle carrière opbouwen?
Waarom mislukt: Tja, hoor eens. Ik ben geen programmamaker.

DeKumpenie3De ‘best getest’ winkel
Idee: Nog zo’n trend (of eigenlijk luxeprobleem): de overstelpende hoeveelheid keuzes aan producten en merken. Speel hier op in met een winkel die alleen best geteste producten aanbiedt (door de Consumentenbond natuurlijk, maar je hebt allerlei vakbladen die tests uitvoeren, computerbladen bijvoorbeeld). Lijkt me vooral iets om audio- en videoapparatuur te verkopen, maar andere producten kan natuurlijk ook.
Waarom mislukt: Niet mislukt, nooit aan begonnen!

Twitpon
Idee: Een combinatie van Twitter en Groupon. Zou je (bv.) in de horeca kunnen toepassen. Restaurants sluiten zich aan bij Twitpon. Mensen kunnen via Twitpon met korting naar die restaurants (en Twitpon en het restaurant verdelen het geld dat ze van bezoekers krijgen). Wat moeten de bezoekers doen (behalve betalen en hun maaltijd nuttigen)? Twitteren! Wat vinden ze van een bepaald restarant? Klopt de maandenoude recensie uit IENS nog? Hoe is de bediening die avond? Welke beroemde bezoekers zijn er? Zo zorgen ze ‘in real time’ voor publiciteit.
Waarom mislukt: Twitter is zó eind 2010, Groupon is zó begin 2011.

Cups UP
Idee: 
Starbucks, de Coffee Comapny en andere grote koffieketens hebben een abonnement. Bij Prêt a Manger kun je voor 25 euro per maand max. 5 koppen koffie per dag bestellen. Voor kleine cafés en koffiezaakjes is dit niet weggelegd, hun verzorgingsgebied is simpelweg te klein. Maar samen kunnen ze wel een abonnement aanbieden. Cups UP biedt aangesloten cafés de mogelijkheid daartoe (tegen een commissie). Met een app kunnen potentiële klanten cafés in de buurt vinden). 1e kopje gratis voor abonnees, daarna betalen. Voordeel voor de aangesloten cafés is dat ze zo nieuwe klanten kunnen vinden.
Waarom mislukt: Niet mislukt, nooit geprobeerd. Is wel een klusje om cafés over te halen, denk ik. Geen klusje voor mij.

DeKumpenie2