Vrije tijd

Vrije tijd heb ik eigenlijk niet. Of liever gezegd: m’n werk is m’n grootste hobby (op mijn dochter na, uiteraard). Als het mij – of iemand anders, meestal iemand anders- lukt om me van mijn werk los te rukken, zul je zien dat ik die tijd toch ook weer vol plemp met activiteiten.

Voorzover ik toch interesses heb naast mijn werk, dan misschien deze:

Muziek

Ik kan er niets aan doen, ik ben in mijn jeugd verslaafd geraakt aan wat tegenwoordig ‘Britpop’ heet, en dat is nooit helemaal overgegaan. Ik ben nog altijd een grote fan The Beatles (een groep die natuurlijk ongelofelijk beroemd is, maar die m.i. een verkeerd imago heeft. Veel mensen zien The Beatles voornamelijk als een van de eerste ‘boy bands’. Waarschijnlijk omdat er zo weinig MTV-waardig materiaal is van hun latere, rijpere muziek.)

6-7-2005-lennonmccartney
Bletzplaatje: Lennon/McCartney in 1968

De laatste jaren heb ik me verdiept in a) andere muziek uit de jaren zestig (vooral 65-68, toen o.a. The Beach Boys hun beste werk hebben gemaakt) en b) in wat wel de opvolgers van The Beatles worden genoemd, de ‘erkend miskende’ groep XTC en allerlei verwante artiesten zoals Yazbek. Uit mijn CD-verzameling maak ik op dat ik ook voorliefde heb voor c) singer-songwriters zoals Joni Mitchell, Neil Young, Van Morrison en Richard Thompson en d) noem maar op.

Film

Er was een tijd dat ik 2, 3 per week naar de bioscoop ging en met film net zo’n boekhouder was als nu met muziek. Elke film van elke grote regisseur moest ik zien ( ‘But there’s an Erich von Stroheim-festival going on’, zoals Woody Allen zegt in Play it again Sam als de vrouw met wie hij uit is naar de disco wil – zo was ik ook). Lang geleden inmiddels. Maar als ik uit ga, dan nog altijd erg graag naar de film. Zonder dat ik een sterke voorkeur heb voor een bepaald genre, regisseur of acteur.

Enkele favorieten: La Belle et la Bête en Orphée (Jean Cocteau), The Godfather 1 en 2 (Francis Ford Coppola), Stalker (Andrej Tarkowski), The Right Stuff (Philip Kauffmann), Police Story (met Jackie Chan, regisseur heb ik niet paraat. Eigenlijk vind ik die ene film met die ellenlange vechtscene in een gokpaleis waarbij het glas in het rondspat nog beter, maar daarvan ben ik de titel vergeten), het Zevende Zegel (Ingmar Bergman) Terminator 1 en 2 (van James Cameron, die regisseur van Titanic – ook geweldig, trouwens), Play it again Sam (met Woody Allen), L.A. Story van en met Steve Martin, Star Trek The Next Generation (de TV-serie, niet de bioscoopfilms) en tientallen andere films.

Literatuur

O ja. Mocht je nog twijfelen: nee, ik ben wel erg eh.. ‘bekeken’ (veel films gezien) maar niet erg belezen. Schrijven is prettiger dan lezen. Desondanks hebben diverse schrijvers diepe indruk op me  gemaakt (in de meest ruime zin van het woord: niet alleen literaire schrijvers maar ook filosofen, wetenschappers en nog wat ‘hommes de lettres’ (m/v)).

Ik houd van een goedgekozen formulering en van een mooi opgebouwd betoog. Dan kom je al gauw uit bij filosofische literatuur en literaire filosofie. In mijn geval bij schrijvers van aforismen en van diepe en minder diepe gedachten zoals William Blake, Friedrich Nietzsche en Oscar Wilde. En van moderne tekstdichters zoals John Lennon, Loudon Wainwright en Andy Partridge.

Enkele favoriete boeken (in willekeurige volgorde): Essays on Love (Alain de Botton), High Fidelity (Nick Hornby), Voorbij Goed en Kwaad (Friedrich Nietzsche), The Picture of Dorian Gray (Oscar Wilde), Verzamelde verhalen van Belcampo, De Avonden (Gerard Reve), The Catcher in the Rye (J.D. Salinger), Generation X (Douglas Coupland), de Playboy-interviews met John Lennon, The Doonesbury Chronicles (Gary Trudeau), Kees de Jongen (Theo Thijssen) en Het Grote Winterboek (J. Bernlef).

Sport

Dankzij een verwaarloosde, nooit helemaal genezen muisarm moet ik een paar keer per week fitnessen. Aanvankelijk deed ik dit met tegenzin, maar de laatste jaren heb ik er schik in. Met een groepje vrienden die ik in de sportschool heb opgedaan loop ik nu ook regelmatig hard. Met veel plezier: je bent nooit te oud om te lopen.