‘Gelukkig hoeft meningsverandering niet altijd jaren te duren’

Stine Jensen in Onderstroom over ‘deep canvassing’: “Het gaat veel verder dan flyers uitdelen (daardoor verandert vrijwel niemand van mening). Het is een gesprekstechniek die iets weg heeft van relatietherapie: een langdurige investering in je gesprekspartner.

Je moet eerst vaststellen hoe zeker iemand is van zijn zaak, dan vraag je hoe iemand door de zaak geraakt wordt. Je gaat je dus bezighouden met de emotionele en biografische laag die iemand toteen bepaald standpunt brengt. Je vat het standpunt van de ander samen en vraagt of je dat juist hebt gedaan. Je vertelt ook hoe jij zelf tot je standpunt bent gekomen. Je gaat niet in discussie met elkaar. Daarna kom je weer terug op hoe sterk iemands standpunt nu is. Als het goed is, zullen de gesprekspartners elkaar langzaam naderen. Het brein opent zich voor nieuwe informatie en er ontstaat ruimte om andermans zekerheden te bevragen.”

Deel:

Geef een reactie