Rival Sons: goedgekeurd door Ozzie Osbourne

Rival Sons: goedgekeurd door Ozzie Osbourne

Ozzie Osbourne vindt ze ‘fuckin’ awesome’, een van de beste groepen die hij kent. En zo komt het dat de Rival Sons het voorprogramma verzorgen in de afscheidstournee van Black Sabbath. Ook komt binnenkort ‘Hollow Bones’ uit, het nieuwe album van de Californische groep. Hoog tijd voor een interview met Scott Holiday, gitarist en oprichter van de Rival Sons.

Oops – daar valt de verbinding met Scott Holiday weg. Vervelend, want het gesprek was al te laat begonnen, zijn manager is moeilijk bereikbaar (en Scott krijg je alleen via zijn manager te pakken) en over twintig minuten moet het gesprek zijn afgerond. “Excuses, mijn schuld”, zegt Holiday. Hij rijdt in zijn jeep over Long Beach en de verbinding zal wel weg zijn gevallen omdat hij een satelliet te vlug af was. Typisch: Holiday en ‘zijn’ Rival Sons lijken de laatste tijd sowieso op een hoge versnelling te zijn overgeschakeld, voor het eerst in jaren.

Jarenlang stonden de Rival Sons in kleine kring bekend als een hedendaagse supergroep – of op z’n minst een groep met een virtuoze gitarist en (sinds 2009) een spectaculaire zanger. Een Jimmy Page-achtige gitarist en een Robert Plant-achtige zanger, om precies te zijn. Met nummers als ‘Open Your Eyes’, die sterk lijken te zijn geïnspireerd op het werk van de Engelse proto-hardrockers – in dit geval op ‘Kashmir’. Of is het ‘When the Levee Breaks’? Of ‘The Ocean’? Op YouTube wordt druk over de precieze inspiratiebronnen gediscussieerd.

Roemruchte voorgangers

Ook in de pers zijn de vergelijkingen met Led Zeppelin niet van de lucht. De BBC-journalist Daniel Ross vond de Rival Sons een ‘electrifying blend of Led Zeppelin, Free, Bad Company, Deep Purple, the Doors and a dozen others.’ Hij schreef dit naar aanleiding van hun album ‘Head Down’, maar het geldt evengoed voor latere albums, zoals hun succesvolste tot dusver, ‘Great Western Valkyrie’. Een ‘electrifying blend’ van Led Zeppelin en Free? Wat heet, luister maar naar ‘Electric Man’.

Holiday kan zich goeddeels vinden in die vergelijkingen met roemruchte voorgangers. “Al hebben we helemaal niets met Bad Company”, zegt hij. “Dat was weinig meer dan een slap aftreksel van Free, wat mij betreft. Dát was natuurlijk wel een geweldige groep.” Op zich voelen de Rival Sons zich ook wel gevleid om met Free of met Led Zeppelin te worden vergeleken, al gaat het ze ook tegenstaan. Ze maken gewoon muziek zoals ze vinden dat die moet kinken: bluesgeoriënteerde rock met een flinke scheut soul en een vleugje jazz.

Muziek die doet denken aan de rockmuziek van late jaren zestig, vroege jaren zeventig. Maar net wat strakker (de uitstapjes naar wereldmuziek van Led Zeppelin ontbreken bijvoorbeeld) en dankzij de volle stem van Jay Buchanan net iets minder geknepen gekrijs. Minder bombast ook, en minder Tolkien-achtig zweverig gedoe – al duikt Hare Krishna wel af en toe op in de teksten; Holiday is al jaren aanhanger van deze sekte.

Eigentijdse sound

Maar wat Rival Sons vooral onderscheidt van alle illustere voorgangers: ze hebben meer soul. Op het nieuwe album ‘Hollow Bones’ staat zelfs een cover van ‘Black Coffee’ van Ike & Tina Turner. “Al is het ook een eerbetoon aan Humble Pie. Wij spelen het nummer al jaren in hun stijl. Het paste goed op dit album, vandaar dat we het er op hebben gezet.”

Ook de rocknummers op ‘Hollow Bones’ onderstrepen dat de Rival Sons meer zijn dan een Led Zeppelin-kloon. Ze klinken fris (de band staat erom bekend dat ze hun albums in luttele weken schrijven en opnemen) en ‘eigentijds’ zoals Holiday zegt. Inderdaad: een nummer als Baby Boy neigt naar de New Wave van het vroege U2 en het titelnummer lijkt tegen het einde zelfs beïnvloed door hip hop. En zo zijn er meer vernieuwingen: echo’s, stemvervormingen – de laatste 40 jaar in popmuziek zijn niet aan de Rival Sons voorbijgegaan, ook al leunen ze sterk op muziek uit de tijd daarvoor.

Fuckin’ awesome

Andere nummers van ‘Hollow Bones’ zijn wat minder experimenteel en meer in lijn met het eerder werk van de Rival Sons: goede composities, geweldige riffs, ondersteund door een stuwende drum en bas, en boven alles uit de overdonderende stem van Buchanan. Je kunt je voorstellen dat Ozzie Osbourne de Rival Sons ‘fuckin’ awesome’ vindt en ze heeft uitgenodigd om het voorprogramma te verzorgen in de afscheidstournee van Black Sabbath.

Met als resultaat dat de carrière van de Rival Sons de laatste maanden in een stroomversnelling is gekomen. Ze worden overspoeld door publiciteit dankzij de handreiking van Ozzie Osbourne. Helemaal nu ze met hem op tournee mogen en er ook nog eens een album in aantocht is. Grote kans dat het grote publiek de groep nu ook eindelijk ontdekt, zo wordt er gespeculeerd in de muziekpers. “We hebben in elk geval ons best gedaan op Hollow Bones. Anders heeft het voor ons ook geen zin. Wat we ook doen: we geven ons helemaal”, zegt Holiday. “En ik hoop dat we dit keer ons potentieel hebben verwezenlijkt.”

Holidays manager kapt het gesprek af. En daar gaat de gitarist in zijn jeep. Op weg naar het volgende interview, naar nieuwe optredens, en hopelijk nog vele albums.

Hollow Bones verschijnt op 10 juni.

Deel:

Geef een reactie