Gainz.nl: waar content nog king is

‘Content is king’, was enige tijd het devies op internet. Veel sitebouwers zagen het wereldwijde web enkele jaren geleden als een soort gigantisch uitgeefplatform waarop zij elektronisch tijdschriften konden plaatsen. Geld verdienden ze nog niet aan hun tijdschriften, maar geen nood. Hoe meer bezoekers een uitgever naar een site wist te trekken, hoe meer hij van adverteerders kon vragen. En hoe zorgde je dat je bezoekers je site aandeden? Juist: door aantrekkelijke content te bieden.

Inmiddels blijkt content vrijwel nooit ‘king’ te zijn. Eerder het tegendeel. Evenals bij een traditioneel tijdschrift, lopen de redactionele kosten snel in de papieren. En het is maar de vraag of internetters al die redactionele content zo erg op prijs stellen. Ze moeten al zó veel kranten en tijdschriften lezen, ze moeten al zo veel informatie verstouwen, ze hebben het al zó druk. Om dan ook nog eens op internet allerlei content te moeten verstouwen – liever niet.

Veel aanbieders van sites zien dit nu ook in, en zijn teruggekomen van het idee dat ze eigen redactionele ‘vulling’ moeten bieden. Ze bouwen hun site om tot ‘virtuele gemeenschap’, waar de bezoekers met elkaar in contact kunnen treden. Lekker goedkoop: de site loopt vol met discussies, scheldpartijen en verbale liefkozingen zonder dat het je als uitgever iets kost. Voor gebruikers is een bezoek aan zo’n virtuele gemeenschap met mogelijkheid tot interactie vaak veel aantrekkelijker dan aan een site die als elektronisch tijdschrift is opgezet. En daarmee is zo’n site ook voor adverteerders aantrekkelijk. Additionele inkomsten verwerft zo’n site uit transacties: de verkoop van boeken en cd’s, boeken, verzekeringen, de commissie uit de handel in effecten.

Voor de internetter die op zoek is naar hoogwaardige, inhoudelijke kopij, is het natuurlijk jammer dat zo veel partijen de redactionele buikriem aanhalen. Maar gelukkig zijn niet alle partijen op internet zijn afgestapt van het idee dat content ‘king’ is, zodat de verschraling van het informatie-aanbod nog niet compleet is. De site www.gainz.nl lijkt bijvoorbeeld nog vol vertrouwen in de aantrekkingskracht van goede redactionele bijdragen. GainZ is begin 2000 gestart als ‘one-stop’ informatiebron voor beleggers. GainZ informeert en adviseert online over een breed scala aan beleggings- en financiële zaken. Naar eigen zeggen ‘valt hierbij te denken aan koersinformatie van de belangrijkste wereldmarkten, lucratieve beleggingstips en -adviezen maar ook financieel nieuws. Verder geeft GainZ achtergrondinformatie, onder andere over de ‘do’s en don’t s’ van het beleggen en de profielen van diverse beursgenoteerde fondsen.’

Gainz is een luilekkerland voor beleggers, overladen met duidelijke, met ‘pull down’ menu’s op te vragen informatierijke pagina’s. Deze bieden niet alleen een overvloed aan actuele berichten, maar ook aan achtergrondinformatie – zeker aan analyses.

Gainz is voortgekomen uit Beursanalyse.com van Matthijs Zwart en de MVP van Tom Lassing. De invloed van Zwart is terug te vinden in de vele analyses die in de geheimtaal van de technische analist zijn gesteld, met ‘steunpunten’ en ‘weerstandsniveau’s’ en grafieken met voortschrijdende gemiddelden. Lassing houdt er een een eigen methode op na, de zogeheten trendmethodische aanpak. “Soms maakt de methode gebruik van daytrading, soms van technische analyse”, aldus Lassing. De trendmethodische aanpak gaat uit van een anti-cyclische benadering, met een centrale rol voor zogeheten ‘hoeksteenaandelen’ (aandelen die in een bepaalde sector domineren). Erg origineel lijkt de trendmethodische aanpak niet, maar Lassing boekt er naar eigen zeggen veel succes mee. Op de site valt dit overigens niet te controleren.

Al het moois op de site van Gainz wordt door een team van 20 mensen samengesteld. Geld wordt er verdiend met handel in effecten; gainz.nl lijkt een uit de hand gelopen hobby. Of zouden ze genoeg verdienen om de kosten te dekken uit de inkomsten uit advertenties – de ‘buttons’ en de ‘banners’ die her en der verspreid staan. Het lijkt onwaarschijnlijk. Content is king bij gainz.nl, maar de koning heeft het waarschijnlijk niet breed.

(Artikel verschenen in de reeks ‘webwijzer’ voor Effect (VEB/Kluwer), over financiële sites voor beleggers)

 

Deel:

Geef een reactie