‘Stay Awake With Me’: het langverwachte album van Dan Owen

Jonge man, oude stem. Dat is de reactie van vrijwel iedereen die Dan Owen voor het eerst hoort. Owen is pas 25 jaar, maar klinkt veel ouder. De muziek op zijn eerste album ‘Stay Awake With Me’ is desondanks behoorlijk bij de tijd.

Je hebt van die zangers die geboren lijken te zijn met oeroude stemmen. Mensen als Robert Palmer, Joe Cocker en Robert Plant: zelfs op jonge leeftijd klonken ze alsof alle tegenslagen in hun leven op hun stembanden waren geslagen. Ideaal om blues en soul te zingen, en dat doen veel van dit soort zangers met vroegoude stemmen ook. Dan Owen is ook zo iemand, en ook hij voelt zich aangetrokken tot blues en – in mindere mate – soulmuziek. Op YouTube staat een filmpje waarop hij ‘Little Red Rooster’ zingt, en je gelooft in eerste instantie je oren niet: is iemand hier aan het playbacken? Echt niet? Ongelofelijk – die engelachtige jongen klinkt als een oude man!

Owen kwam in aanraking met de blues nadat hij door een ongeluk bijna blind werd aan één oog, waardoor hij zijn carrière als gitaarbouwer moest opgeven. “Ik vergelijk mijn situatie van toen zeker niet met het zware leven van een aantal blueszangers, maar kon door de omstandigheden waarin ik verkeerde wel aanknopingspunten vinden in mijn eigen gevoelsbeleving. Toen heb ik mij echt ondergedompeld in de Amerikaanse blues”, zegt hij in een interview met Bluesgate.nl. Een geluk bij een ongeluk, want zijn stem is geknipt voor dit soort muziek.

Gelukkig beperkt Owen zich niet tot het naspelen van nummers van oude meesters, een val waarin veel jonge muzikanten in trappen – met als gevolg dat ze altijd als coverartiesten zullen worden gezien, en nooit zullen uitstijgen boven het circuit van bedrijfsfeesten, borrels en partijen. Owen heeft de oude Amerikaanse blueszangers en -gitaristen vooral bestudeerd om het ‘bluesgevoel’ te doorgronden. Maar zijn eerste grote succes (meer dan een half miljoen hits op YouTube) was een cover van ‘The Ballad Of Hollis Brown’ van Bob Dylan – een uitvoering die Mick Fleetwood ertoe aanzette contact op te nemen met Owen en zich als zijn mentor op te werpen. De nummers die hij sindsdien heeft opgenomen neigen eerder naar soul en folk, zij het een tamelijk gepolijste variant.

Op zijn eerste, langverwachte, album ‘Stay Awake With Me’ staat welgeteld één echt bluesnummer, ‘Call My Name’. Verder heeft Owen veel rijkgeproduceerde midtempo ballades op ‘Stay Awake With Me’ gezet. Van de vijf singles die al zijn uitgebracht, is alleen ‘Hideaway’ tamelijk ‘heavy’ – vergeleken bij wat de rest van het album heeft te bieden, wel te verstaan. De populairste single tot dusver, ‘Made to Love You’, is representatiever. Owen kan dit soort nummers moeiteloos aan – maar om nu te zeggen dat zijn stem hierin optimaal tot zijn recht komt? Niet echt, daarvoor is de muziek toch wat te tam.

Conclusie? Owen ontpopt zich op ‘Stay Awake With Me’ als iemand die zou kunnen uitgroeien tot een mannelijke tegenhanger van Adèle. Jonge man, oude stem, behoorlijk eigentijdse muziek.

Deel:

Geef een reactie