Op een dag drink je geen Grolsch meer

Die man ken ik! Dat dacht ik toen ik las dat de laatste telg van de familie Brand de gelijknamige brouwerij verlaat. Een jaar of tien heb ik hem geïnterviewd over de vraag of de bedrijfscultuur niet onder druk stond na de overname door het veel grotere Heineken. Was je bedrijf verkopen niet synoniem aan je identiteit verliezen? Volgens de heer Brand niet. Zijn bedrijf had bij de overnamebesprekingen een verregaande zelfstandigheid bedongen. Het zat wel goed met de bedrijfscultuur, met andere woorden.

Het was een hartelijke, ik zou bijna zeggen Limburgse ontvangst. Na het gesprek kreeg ik een rondleiding door het bedrijf, en mocht ik met de directeur himself bier proeven. Tot slot nog een rondje om de brouwerij, dat wat langer duurde dan gepland. Wijlre is gebouwd rond de brouwerij en de tegenovergelegen kerk, en de heer Brand had nogal wat aanspraak. Ik meen me zelfs een praatje met de dorpspastoor te herinneren, maar dat kan geheugenbedrog zijn.

Onlangs – jaren later, dus – stond in het personeelsblad van Heineken ‘Vers van ’t vat’ een bericht ‘Welkom Brand’ dat de Limburgse brouwer eenzelfde CAO heeft gekregen als de overige personeelsleden. Al die tijd een eigen CAO gehad! Met die bedrijfscultuur van Brand zat het inderdaad wel goed.

Het bericht deed me denken aan de tweede Nederlandse brouwer, Grolsch. Net zo’n trots bedrijf als Brand. Net zo trots op de eigen identiteit en de eigen CAO. Zo trots, dat Grolsch zich nooit heeft willen laten overnemen. Terwijl het bedrijf er volgens allerlei deskundigen goed aan zou doen zichzelf in de etalage te zetten. De winst stagneert en de koers blijft achter bij de AEX-index.

Het doemscenario laat zich raden: afkalvende bedrijfsresultaten onder druk van de steeds sterkere concurrentie, ontevreden aandeelhouders, ontslagen en bezuinigingen. Weg identiteit, weg CAO. Mogelijk zelfs een faillissement. En dan drink je op een dag geen Grolsch meer.

Misschien dat Grolsch toch eens moet onderzoeken of het mogelijk is op te gaan in een groter geheel zonder dat de eigen cultuur in het gedrang komt. Volgens Brand zit het met een overname door Heineken wel goed.

Column voor Freeler

 

Deel:

Geef een reactie