Hoe beoordeel je een WordPress-thema?

Hoe beoordeel je een WordPress-thema?

Het oog wil ook wat, zeker bij WordPress-thema’s. Hoe een thema eruit ziet is belangrijk. Belangrijker dan bij plugins in elk geval, die hun werk achter de schermen verrichten. Maar de ‘look and feel’ is zeker niet het enige waar je op moet letten bij de keuze van een thema. De belangrijkste beoordelingscriteria op een rij.

1. Uiterlijk

Een thema bepaalt hoe je site eruit ziet. En hoe je site eruit ziet bepaalt maar al te vaak of je bezoekers krijgt, hoe lang ze blijven hangen en of ze regelmatig terugkeren. Hoe beter je thema oogt, hoe succesvoller je site, kortom. Maar hoe weet je of je thema er goed uit ziet? Uiteraard is dat grotendeels een kwestie van smaak; wat de een mooi vindt, vindt de ander afschuwelijk.

Aan de andere kant zijn er ook algemene opvattingen over schoonheid, ook als het gaat om websites. Opvattingen die misschien niet juist of onjuist zijn, maar waar je als ontwikkelaar wel rekening mee kunt houden. Opvattingen die bovendien veranderlijk zijn, zodat je je site ook nog eens regelmatig in een nieuw jasje moet steken, wil je je publiek niet van je vervreemden. Een thema dat voldoet aan de laatste smaakopvattingen verdient daarom waarschijnlijk de voorkeur boven een sterk gedateerd thema.

Verder is schoonheid niet de enige factor of een site er goed uitziet. Ook belangrijk is dat de site duidelijk is ingedeeld, dat je makkelijk tussen de verschillende onderdelen kunt navigeren, dat de inhoud van berichten en pagina’s tot hun recht komen etc. Kortom: dat het uiterlijk van de site in dienst staat van de functionaliteit en niet in de weg staat.

2. Functionaliteit

Daarmee is het twee beoordelingscriterium aangestipt: functionaliteit. Hoe meer een thema kan, hoe beter het is. Vandaar dat je beter een ‘framework’ kunt hebben waarmee je een thema naar eigen goeddunken kunt inrichten dan een simpel thema voor beginners. Aan de andere kant is het irritant als een thema nodeloos ingewikkeld is. Zo simpel mogelijk is daarom het devies, maar niet simpeler dan dat: een thema moet doen wat een ontwikkelaar wil, zonder dat het hem al te veel moeite kost.

3. Versie

Net als bij plugins geldt: hoe meer onderhoud, hoe beter. Een site die fris in de lak staat dankzij een goed onderhouden thema oogt waarschijnlijk beter dan een site met een thema waar jarenlang niet naar is omgekeken. De site draait waarschijnlijk ook soepeler en is vermoedelijk veiliger.

4. Populariteit

Ook hier geldt net als bij plugins: hoe meer gebruikers, hoe beter. Zeker als het enthousiaste gebruikers zijn, maar dat is vrijwel altijd het geval. Want waarom zou je nog van een thema gebruik maken als je er niet enthousiast over bent? Overstappen op een alternatief is een kwestie van een paar muisklikken, plus eventueel wat geld en tijd om een nieuw thema te kopen en het aan te passen). Geen ingrijpende omschakeling in elk geval.

5. Ondersteuning

Meer nog dan bij plugins geldt dat de ondersteuning van gebruikers en (vooral) de ontwikkelaar van levensbelang zijn. Waarom meer nog dan bij plugins? Omdat de kans veel groter is dat je een thema naar je eigen hand wilt kunnen zetten, terwijl je een plugin eerder kant en klaar zult gebruiken, zonder aanpassingen. Daar is WordPress tenminste op gebouwd, met de mogelijkheid om eigen ‘child themes’ te tonen.

(Eerder verschenen op Stopthepress.nl)

Deel:

Geef een reactie