Managementlessen van Mao

Managementlessen van Mao

Mao Ze Dong is een rolmodel voor slechte managers en veel van zijn tactieken en praktijken zijn in het hedendaagse bedrijfsleven terug te vinden. Uit zijn dictatoriale praktijken kan de hedendaagse businesspotentaat vier belangrijke lessen trekken.

De eerste vaardigheid is het met succes een rad voor ogen draaien van de rest van de wereld. Hoewel ‘Dien het Volk’ Mao`s favoriete slagzin was, ging hij zich te buiten aan alle decadentie die hij zijn onderdanen ontzegde en was hij in staat om dit voor zichzelf te rechtvaardigen.

Een tweede belangrijke vaardigheid was zijn vermogen om de media te manipuleren. Door posters, het Rode Boekje en heropvoeding slaagde hij er in zijn boodschap te blijven herhalen en te versterken. Weliswaar wordt een moderne ceo in dat opzicht beperkt door wetgeving, de boodschap is duidelijk.

Mao kenmerkte zich ook door het slachtofferen van vrienden en collega’s. Dit omdat hij geen sterke persoonlijkheden dichtbij duldde. Relaties zag Mao vooral in termen van investering en ‘sunk costs’.

Een laatste tactiek was Mao`s voorliefde voor veel activiteiten tegelijkertijd. Hoe meer activiteiten hij ontplooide, des te langer het immers duurde eer de desastreuze gevolgen ervan duidelijk werden.

The Economist (22-12-07), samengevat door MD Weekly

Deel:

Geef een reactie